- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 20 Okt 2017, 13:19

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Tandberg TL3520
InnleggSkrevet: 05 Nov 2012, 21:24 
Avlogget
Brukerens avatar

høvdingen skrev:
De to bassene som ligger på benken ved siden av Ditton høyttaleren, er det bassene til TL3520? I såfall så er de ikke like mine. Jeg har hel magnet, ikke en bøyle som på dine.

TL2520 finnes også med rund magnet eller bøyle. Forskjellen er at den ene er 4 Ohm og den andre 8 Ohm.
Muligens samme forhold med 3520. Mulig at det er tidlig/sen versjon også.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 21:01 
Avlogget

Jeg har både HT 153 og HT 164 med liten og høy magnet.
Begge i 8 Ohm.
Flem

Vedlegg:
033 (640x427) - Kopi.jpg
033 (640x427) - Kopi.jpg [ 136.71 KIB | Vist 10006 ganger ]
031 (640x427).jpg
031 (640x427).jpg [ 137.62 KIB | Vist 10006 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 22:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Er den lille magneten en nyere variant av den store? Er spolen lik på disse?

Tandberg TR200,TR1010,TR1040,TR2025, Huldra 7, 9, 10, 11, Sølvsuper 11, 12, TA 300, TL 1520, TL 2520, TL3520, Fasett, System 11 og 12, TCD 310 MkII, TTR1, TP 41, TP43, Radionette Automatic m/bilkassett, Østfold Mascot, 3400X, Lenco L75, TT5000 og Dual 601

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2012, 15:35 
Avlogget

Tror den lave er av nyere dato. Har ialfall begge utgaver her.
Ikke sjekket spolen på de. Alle ligger i nærheten av 8 Ohm.
Flem

Topp

InnleggSkrevet: 09 Nov 2012, 07:28 
Avlogget

TANDBERGEREN Jan-Iver skrev:
Bjarte.

Hva tror du påvirkningen av levetiden egentlig er på de 40 år gamle høyttalerne dine faktisk blir om det er benyttet polariserte kontra non-polariserte kondensatorer?
Det blir heller ikke stående "høye spenninger" over kondensatorene, selv når det spilles høyt.
Dette da det ikke bygger seg opp noe DC der inne i høyttalerens delefilter.
Tviler også på at du vil kunne høre noen forskjell i en blindtest om det er benyttet polariserte eller non-polariserte kondensatorer.

Skurrebass har oftest å gjøre med Basselementet selv. Løsnet kantoppheng er No.1. Kokt spole No.2.

I tillegg så inneholder disse delefilterne til 3520 og 5020 noen ferrittkjernespoler hvor toppen gjerne faller av.
Blir å lete litt nede i kassen etter denne toppen og få limt den fast igjen.
ELLER spandere på seg noen ordentlige luftspoler til erstatning for disse begrensende ferrittkjernespolene (Som påvirker lyden VELDIG ved høyt nivå)

Men vellydende høyttalere er det uten tvil.

Hensikten med innlegget er IKKE å være surmaget eller provoserende, men kun fastslåelse av noen enkle fakta.

Hei Jan-Iver,

Jeg er sikker på at du innehar lang erfaring og kunnskap som overgår hva jeg har når det gjelder dette temaet, og jeg beklager dersom du føler jeg kom med ukorrekte påstander.

Grunnen til at jeg valgte å bytte kondensatorene i mine høyttalere, er at det er direkte feil å benytte polariserte elektrolyttkondensatorer i en AC krets, som et filter i en høyttaler tross alt er. Nedbrytingen av dielektrikumet i en elektrolyttkondensator starter allerede ved 1 - 1,5 V revers spenning. Ved moderat påtrykt effekt på høyttaleren kommer ikke nødvendigvis spenningen over dette, men ved høyere effekt vil reversspenningen definitivt gjøre det. Dette er alment kjent innenfor komponentlære innenfor elektronikk, noe jeg aldri hørte noen unntak om gjennom mine år på yrkesskole, teknisk fagskole, ingeniørhøyskole, eller i mine år som elektronikkutvikler. For de som er interessert finnes det litteratur om dette, også fritt tilgjengelig på nett, for eksempel her:

http://www.engineersedge.com/instrument ... w_9881.htm

Dersom du har annen dokumentasjon som er i strid med dette, så er jeg interessert i å se dette, alltid interessert i å utvide mine horisonter.

Og - jeg er ganske sikker på at Tandberg-ingeniørene var klar over dette, og sannsynligvis designet inn bipolare elektrolyttkondensatorer opprinnelig, eksempler på dette kan jo til og med sees på bildene fra stiv tidligere i denne tråden. Kanskje det var komponentkost eller komponenttilgjengelighet som gjorde at de i produksjonen gjorde denne beslutningen?

Når det gjelder det rent lydmessige er jeg enig med deg, det er slett ikke umulig at man ikke kan høre noen forskjell, ihvertfall ved lavere volum, opp til ca 1W på en 8 Ohms høyttaler. Ved høyere volum er jeg sikker på at det vil være forskjell i den lavfrekvente strømmen i den positive og negative halvperioden av det filtrerte signalet. Hvor hørbart er dette? Usikker. Vil det påvirke komponentenes levetid dersom det spilles mye høyt? Det er jeg ganske sikker på.

Beklager avsporingen, og heller ikke for meg er det meningen å være surmaget eller provoserende. Kun fastslå enkle teoretiske fakta :-)

Vennlig hilsen Bjarte

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 17:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei Bjarte.

Takk for et langt og meget godt underbygget innlegg.
Du sier som så meget korrekt er at nedbrytingen av elektrolyttkondensatorer skjer allerede ved svært beskjedne spenninger.
Men det som du overser i akkurat dette er at det jo ikke blir liggende noen statisk likespenning over kondensatorer i et delefilter.
Kondensatorer i disse kretsene "slipper gjennom" vekselspenning og har effektivt sett ingen likespenning liggende der under normale forhold. Og normale forhold i dette tilfelle er at forsterkeren som leverer denne vekselspenningen faktisk jholder seg til å levere nettopp vekselspenning, og ikke likespenningskomponenter.

Elektrolyttkondensatorer brytes jo som kjent ned også når spenningen over de har korrekt polaritet også, og faktisk ved samme nivåer som spenninger med "feil" polaritet, men selvfølgelig i et langt langsommere tempo.

Håper ingen misforstår meg men jeg har slett ingenting mot at det benyttes bipolare kondensatorer i delefiltre, men kun dette at de ikke har så sterk innvirkning på lyden som enkelte ser ut til å "høre".
Jeg har i mange mange år bedrevet min egen lille form for terror hos enkelte venner, der jeg har byttet ut småtterier i anleggene dems (Jepp, har hatt anledning til å grave dypt i enkelte under påskudd av å skulle legge inn diverse forbedringer.)
Det merkelige er at de alle alltid har hørt klare forbedringer hver eneste gang jeg har gjort noe OG fortalt dem det.
Men alle de gangene jeg har byttet ut "vesentlige" komponenter og kabler, og IKKE fortalt det, så har det ikke avstedkommet en eneste kommentar. Bedre bekreftelser på at det er i meste laget "snakeoil" ute og går finner jeg ikke.

Jeg forsvarer ALL bruk av kvalitetskomponenter i alt av HiFi-utstyr. Tvil aldri på det.
Og jeg benytter komponenter av meget god kvalitet i ALT jeg reparerer av slikt utstyr.
For det er ikke til å komme bort fra at man vil sitte med et apparat som har klart bedre levetid og teknisk kvalitet så lenge man gjør dette, altså benytter komponenter av GOD kvalitet.
Det er kun når man kommer til dette med å foretrekke komponenter av en type over en annen basert på mere eller mindre velkvalifiserte forutsetninger på dette å faktisk kunne "høre" forskjeller.

Alltid morsomt å diskutere med folk som KAN dette de snakker om, noe jeg slett ikke har noen som helst problem med å innse at du har Bjarte. Blir ofte langt mere fruktbare diskusjoner med høyt innslag av faglig tyngde og meninger basert på fakta fremfor annet.
Disse høyttalerne får i alle tilfelle et lydbilde som de brave konstruktører hadde til hensikt å skape den gangen de skrudde sammen disse. Det føler jeg meg trygg på. Og setter man av tid til å virkelig fintune delefiltre, så vil mange ofte få en ordentlig "AHA"-opplevelse over hvor bra lyden kan bli så snart man legger litt tid og krefter til for å få delefilterne til å være så gode som de bør være.

Alt for mange glemmer dessverre at det er først og fremst i høyttalerne vi virkelig har å gjøre med komponenter som virkelig påvirker lyden direkte og i meget stor grad. Alt for ofte kastes det bort titusener av kroner på forsterkere og slikt, uten at man ofrer alt for mye tanke på disse elektromekaniske innretningene som faktisk er de som reproduserer lyden som er bevart på bånd, på vinyl, på CD, eller i et eller annet elektronisk medium.

Morsomt i så måte er jo disse berømte toveishøyttalerne SEAS lagde for Dynaco.
Verdens enkleste delefilter, men knall lyd.
Og likevel vil man kunne forbedre de med noen enkle grep. Bittelitt delefiltermagi.

Nei, nå er jeg i ferd med å skli litt ut her, men poenget er: Vi er neppe så veldig uenige Bjarte.
Vi får :cheers: og jobbe videre for GOD lyd.

jo dette med hva slags erfaring jeg har?
Sånn 40 år med elektronikk som hovedbeskeftigelse, hovedsaklig lyd.
Aldri utdannet utover Radio/TV-reparatør, men hele veien aktiv innenfor faget.

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 20:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er ikke faglig kvalifisert til å delta i innviklede disusjoner om elektronikk selv om jeg er over gjennomsnittet interessert i emnet. Likevel vil jeg spørre (og det er ikke off topic): når vi snakker om elektrolytter - hva er det som kommer inn under kategorien kvalitet og hva er det som ikke gjør det? Jeg kjøper f.eks. mye fra elfa.se - er det lytter der som er bedre enn andre.
Jeg kjøper ofte lytter for å bytte ut gamle og tørre i min Tandberg-samling. Delefiltre har jeg jobbet lite med. Høyttaler-elementer derimot... :puh:

Tandberg TR200,TR1010,TR1040,TR2025, Huldra 7, 9, 10, 11, Sølvsuper 11, 12, TA 300, TL 1520, TL 2520, TL3520, Fasett, System 11 og 12, TCD 310 MkII, TTR1, TP 41, TP43, Radionette Automatic m/bilkassett, Østfold Mascot, 3400X, Lenco L75, TT5000 og Dual 601

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 11:47 
Avlogget

Hei Jan-Iver,

Ja, det er mye "snake oil" der ute, og for oss som graver litt dypere enn gjennomsnittlig i disse elektroniske innretningene så er det jo mange påstander som er vanskelig å forstå. Det er vel ikke annet å forvente, ettersom oppfatningen av lyd er såpass subjektiv, og det er mange kreative markedsavdelinger der ute.

Jeg har stor respekt for din kunnskap om disse sakene, og bøyer meg i støvet for den jobben du gjør for å holde denne delen av norsk industrihistorie levende.

Og jeg tror også vi i all hovedsak har et svært likt syn på ting innenfor dette fagfeltet, selv om vi er litt uenige rundt polariserte elektrolyttkondensatorer og AC signaler :-)

Så - beklager at jeg igjen poster noe som egentlig er off topic i denne tråden...

Høvdingen: Jeg handler mye på Elfa selv, og synes det er lett og finne frem på web siden deres og i katalogen. En annen leverandør som har mye er http://www.digikey.no . Når det gjelder delefilterkomponenter så har jo http://www.dynabel.no en hel del under selvbygg.

Hva som er bra eller ikke til restaurering av gammel hi-fi er nok andre bedre til å svare på enn meg, som for eksempel Jan-Iver. Når det gjelder kondensatorer sørger jeg selv for at merkespenningen ihvertfall ikke er mindre enn på den gamle delen. Sitter kondensatoren som glatting i en power krets ser jeg lite problemer med a sette inn en ny kondensator med høyere kapasitans dersom det er plass. Ellers holder jeg meg til samme kapasitans, spesielt i filtersammenheng. Tenk også på ESR, som i hvertfall i power sammenheng bør være så liten som mulig. ESR kan sees på som en intern motstand som sitter i serie med kondensatoren.

Ellers finnes det masse meninger om hva som er bra og ikke der ute på nettet, men vi må huske å passe oss for "snake oil" :-)

Mvh Bjarte

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 23:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei Bjarte.

Absolutt ingen feil i det du skriver.

Gledes over at det finnes nøterne nok mennesker der ute som "ser" at sjøen er full av skjær.
Skal se om jeg ikke skal få lagt ut noen linker til steder der man finner rimelige og gode komponenter til såvel høyttalere som til annen HiFi.

Kan starte med kondensatorer, en ny en for meg: http://www.erseaudio.com/Products/Capacitors
Første testbatch er bestillt og jeg gleder meg til å motta godsakene.

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2013, 20:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Når det kommer til Tandberg sin 3000 serie brukte Tandberg nesten bare Elna og Rifa kondensatorer. Tror en skal bestrebe seg å få tak i disse igjen i stedet for å bruke Nichicon. Har hørt av en her på forumet at disse kondisene ikke er bra i Tandberg for lysignaturen forandrer seg til det dårligere. :)

Topp

Innleggets emne: Re: Rehabilitering av Tandberg TL3520
InnleggSkrevet: 30 Mar 2016, 21:34 
Avlogget

Håper det er OK å vekke en gammel tråd til live igjen?

Jeg har skaffet meg et par TL-3520. Etter å ha skiftet oppheng til både TL-2520 og TL-2510 tenkte jeg ikke over at det skulle vise seg langt vanskeligere å finne riktig størrelse på oppheng til disse... Men siden denne tråden ble startet ser det ut til at det nå finnes et bedre alternativ fra Nederland: F10C4d. Fra innerst til ytterst, med Tandberg sine mål i parentes:

170mm (165mm)
186mm (184mm)
225mm (222mm)
245mm (245mm)

Dette er i tillegg tynnere ("flexibility number: 2" mot "flexibility number: 5" (F10C2), og uten hull for skruer :) Eneste ulempen er de 4mm mindre limflate på membranen, som gjør at gammelt lim vil synes om du ikke får av alt... Men, mer enn nok å lime på for funksjonens skyld: ca. 7mm.

I tillegg fikk jeg et sett som åpenbart er kjøpt samtidig (jeg kjøpte av en som har hatt de siden de var nye - men det var to forskjellige elementer - både med og uten bøyle. De har samme spesifikasjonene. Men den med bøyle var enormt mye verre å fjerne gammelt lim fra membranen - de var seigt som tjære fortsatt... Mykejens penselrens hjalp godt for å vaske vekk det meste av limrester :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: