Hei Bjarte.
Takk for et langt og meget godt underbygget innlegg.
Du sier som så meget korrekt er at nedbrytingen av elektrolyttkondensatorer skjer allerede ved svært beskjedne spenninger.
Men det som du overser i akkurat dette er at det jo ikke blir liggende noen statisk likespenning over kondensatorer i et delefilter.
Kondensatorer i disse kretsene "slipper gjennom" vekselspenning og har effektivt sett ingen likespenning liggende der under normale forhold. Og normale forhold i dette tilfelle er at forsterkeren som leverer denne vekselspenningen faktisk jholder seg til å levere nettopp vekselspenning, og ikke likespenningskomponenter.
Elektrolyttkondensatorer brytes jo som kjent ned også når spenningen over de har korrekt polaritet også, og faktisk ved samme nivåer som spenninger med "feil" polaritet, men selvfølgelig i et langt langsommere tempo.
Håper ingen misforstår meg men jeg har slett ingenting mot at det benyttes bipolare kondensatorer i delefiltre, men kun dette at de ikke har så sterk innvirkning på lyden som enkelte ser ut til å "høre".
Jeg har i mange mange år bedrevet min egen lille form for terror hos enkelte venner, der jeg har byttet ut småtterier i anleggene dems (Jepp, har hatt anledning til å grave dypt i enkelte under påskudd av å skulle legge inn diverse forbedringer.)
Det merkelige er at de alle alltid har hørt klare forbedringer hver eneste gang jeg har gjort noe OG fortalt dem det.
Men alle de gangene jeg har byttet ut "vesentlige" komponenter og kabler, og IKKE fortalt det, så har det ikke avstedkommet en eneste kommentar. Bedre bekreftelser på at det er i meste laget "snakeoil" ute og går finner jeg ikke.
Jeg forsvarer ALL bruk av kvalitetskomponenter i alt av HiFi-utstyr. Tvil aldri på det.
Og jeg benytter komponenter av meget god kvalitet i ALT jeg reparerer av slikt utstyr.
For det er ikke til å komme bort fra at man vil sitte med et apparat som har klart bedre levetid og teknisk kvalitet så lenge man gjør dette, altså benytter komponenter av GOD kvalitet.
Det er kun når man kommer til dette med å foretrekke komponenter av en type over en annen basert på mere eller mindre velkvalifiserte forutsetninger på dette å faktisk kunne "høre" forskjeller.
Alltid morsomt å diskutere med folk som KAN dette de snakker om, noe jeg slett ikke har noen som helst problem med å innse at du har Bjarte. Blir ofte langt mere fruktbare diskusjoner med høyt innslag av faglig tyngde og meninger basert på fakta fremfor annet.
Disse høyttalerne får i alle tilfelle et lydbilde som de brave konstruktører hadde til hensikt å skape den gangen de skrudde sammen disse. Det føler jeg meg trygg på. Og setter man av tid til å virkelig fintune delefiltre, så vil mange ofte få en ordentlig "AHA"-opplevelse over hvor bra lyden kan bli så snart man legger litt tid og krefter til for å få delefilterne til å være så gode som de bør være.
Alt for mange glemmer dessverre at det er først og fremst i høyttalerne vi virkelig har å gjøre med komponenter som virkelig påvirker lyden direkte og i meget stor grad. Alt for ofte kastes det bort titusener av kroner på forsterkere og slikt, uten at man ofrer alt for mye tanke på disse elektromekaniske innretningene som faktisk er de som reproduserer lyden som er bevart på bånd, på vinyl, på CD, eller i et eller annet elektronisk medium.
Morsomt i så måte er jo disse berømte toveishøyttalerne SEAS lagde for Dynaco.
Verdens enkleste delefilter, men knall lyd.
Og likevel vil man kunne forbedre de med noen enkle grep. Bittelitt delefiltermagi.
Nei, nå er jeg i ferd med å skli litt ut her, men poenget er: Vi er neppe så veldig uenige Bjarte.
Vi får

og jobbe videre for GOD lyd.
jo dette med hva slags erfaring jeg har?
Sånn 40 år med elektronikk som hovedbeskeftigelse, hovedsaklig lyd.
Aldri utdannet utover Radio/TV-reparatør, men hele veien aktiv innenfor faget.