- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 25 Apr 2014, 03:25

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Mitt "korstog" mot high-end-fjolleriet
InnleggSkrevet: 04 Mar 2011, 22:53 
Avlogget

Rune skrev:
Håper du ikke forsto meg dithen at jeg ikke liker å forandre av prinsipp. Det er vanligvis samleren i meg som "forbyr" meg å justere på visse ting,så sant de ikke er direkte utslitte!.Slett ikke alt.
CV er som du ganske riktig påpeker,som halvfabrikata å regne.Tar man jobben med nødvendige modder,så blir de ganske raskt noget bedre,men jeg har enda ikke greit å få noen av de til å spille direkte tilfredsstillende på lavt volum.
Delefilter har jeg ikke forsøkt meg på da,og det aner meg at det er der siste støtet burde ha vært satt inn.Jeg har aldri EID CV selv da,bare for å nevne det. :gig:
Mvh Rune :)

Neida Rune :) når det gjelder gamle ting så liker jeg å kjøre orginalt, jeg liker veteraner kjører en selv med sidevogn :bike:
Det gamle var mye mere for seg gjort en masse av det som pøses ut i dag på sammlebånd, før i tia ble ting laga for og vare!
Nostalgi er en fin ting og det er morro og og ha ting helt orginalt og høre hvordan lyden var før.
Det er bare høyttalere jeg har modda, forsterkere, platespillere får være som de er.
Men jeg synes det er morro og høre hva de gamle elementene er kapable til og spille, og da blir det nytt delefilter som deler på samme frekvenser + kabler.
man kan jo alltid gå tilbake til det orginale like vel.
CV har så vanvittig hardt oppheng på mellomtone og diskant for og tåle den belastningen de er laga for så det er lite bevegelse i de på lavt volum :(
Har du ikke prøvd deg på delefilter før så er det bare å kjøre på :cheers:
Så gjør du deg jo egene erfaringer med det også, man vet jo ikke mere en det man selv har erfart likevel :)

Mvh. Robin.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2011, 13:00 
Avlogget

Min bror hadde CV på slutten av 80-tallet, tror det var AT 80 benevnelsen var - disse med Orange ring rundt bassen.
Disse var ikke så gæerne.

Hørte AT 100 noen år før, men de hadde sikkert alt for svak forsterker tilkoblet, så de var litt matte i lyden.

Har også hørt 1215 flere ganger med forskjellige forsterkere.

Men synes CV bygde bedre på 70-tallet, mye kraftigere kabinetter osv.

Ser de diskuterer høytalernes evne til å gjengi trommer på ett annet forum....

Først og fremst må en ha en god kilde, dvs. avspilling.

Her hos meg har jeg nesten mistet kaffekoppen flere ganger når skarptrommen gav gjenlyd via mine høytalere.
Har prøvd diverse gode cd med mye skarptromme og cymbaler den siste tiden på "litt" volum, og det høres bra realistisk ut med tanke på dynamikk og lydvolum.

Har 2 stk 5" diskanter i hver høytaler, andre høytalere har basser som ikke er stort større.

Men mine høytalere gir 102db /1W /1m

En nevø av meg har trommesett i ett ca 10m2 rom, så jeg får sjekket realismen i virkelighet.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2011, 17:32 
Avlogget
Brukerens avatar

1215 er ikke de bygget hos Dali?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2011, 22:29 
Avlogget

IsakAlexander skrev:
1215 er ikke de bygget hos Dali?

jo, bare for det europeiske marked

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2011, 08:34 
Avlogget
Brukerens avatar

En kamerat kjøpte seg en Rotel RB-991 via Finn til en lav pris. Han har liten erfaring med hi-fi og ville at jeg skulle ta en titt på den siden strømkabelen var byttet. Jeg åpnet den og fant en masse bypass kondensatorer på elektrolytt´ene, disse var dårlig loddet og "tweaket" kan umulig ha virket etter hensikten. Var også endel black gate og et par mundorf gold. Hvorfor bruker man bypass kondensatorer? Noe av internkablingen var byttet til kobberskinner ca 1.5cm brede med krympeslange på, greit nok.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2011, 13:59 
Avlogget

IsakAlexander skrev:
Jeg åpnet den og fant en masse bypass kondensatorer på elektrolytt´ene, disse var dårlig loddet og "tweaket" kan umulig ha virket etter hensikten.
Dette skjønner jeg ikke
Har du bilde av dette ?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2011, 19:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei fikk ikke tatt bilde før jeg tok dem ut. Det er noen bipolare MKP 400V/ 4.7uF og 0.47uF som satt mellom + og - på hver av de fire store elektrolyttene.
Ja.. eller nei det er vel ikke akkurat bypass jeg mener. :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2011, 19:41 
Avlogget

Merkelig, har aldrig vært bortig det før men har jo ikke vært bortig alt heller da.
Fjærnet du de eller lot du de stå der?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2011, 20:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Tok de ut siden loddingene var så dårlige. Tenker jeg går igjennom servicemanualen og setter den tilbake i original stand. De Black Gate kondisene kan få lov og stå.. :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2011, 12:22 
Avlogget

IsakAlexander skrev:
Tok de ut siden loddingene var så dårlige. Tenker jeg går igjennom servicemanualen og setter den tilbake i original stand. De Black Gate kondisene kan få lov og stå.. :)

Pussige greier det der :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2011, 15:10 
Avlogget

"Strømkvalitet" og kabler diskuteres enda på ett annet forum, og man blir vel aldri ferdige med dèt.

Hvilket kraftselskap leverer den beste strøm til ett stereoanlegg, forsåvidt den beste strøm i det hele tatt?

Har flo og fjære innvirkning på lydgjengivelse, for ikke å snakke om Månefaser?
Enn høytrykk kontra lavtrykk, spiller dette også inn?

Hva da med høyde over havet og lufttetthet?

Selv har jeg hørt forskjeller på både høytalerkabler og signalkabler.

Når det gjelder signalkabler hørtes lakriskabler bedre ut enn noen Gøertz kobberkabler jeg kjøpte rent umiddelbart etter bytte.

Noen gamle Monster flertrådige høres bedre ut enn alt annet jeg har prøvd, bla Supra Ply,s sølvbelagte høytalerkabler, og ikke minst tykke enledere som våtromskabler.

Men forskjellene var minmale, ikke som natt og dag som enkelte hevder de har oppnådd med nye kabler.

I så tilfelle lurer jeg på hva de stilte opp med i første instans.

Ett "dårlig" sammensatt anlegg, tror jeg ikke man får "reparert" via noen kabler, høres alt for enkelt ut.
I så tilfelle var det bare å koble sammen hva det ennn måte være og så "justere" lyden via kabler i riktig retning.

Denne justering som tidvis nevnes er ikke små nyanser siden det hevdes at forskjeller er som natt og dag, da er forskjellene merte dyptgripende.

Selv har jeg tro på at komponenter må passe sammen, dertil og ikke minst valg av høytalere og plassering av disse.
Jeg selv brukte 6 mnd før jeg fikk høytalerne akkurat der jeg ville, målt med tommestokk fra bakvegg osv.

Plassering av andre elektriske kilder har også sikkert noe å si, særlig hvis de genererer støy, tidligere for mange år siden hadde visse elektriske kilder den uting at de frembrakte flimmer og bildestøy på tv.

Men vil tro dette skyldtes feil på enkelte elektriske apperater som nå ikke eies lengre.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2011, 01:26 
Avlogget
Brukerens avatar

OPPKLARING.

Det er ikke snakk om "bypasskondensatorer".

Disse MKT-kondensatorene man ser i forbindelse med lytter slik, er for å bedre HF-egenskapene som store lytter slett ikke er helt gode på. Vi som har bygget forforsterkere benytter gjerne svært mange kondensatorer i strømforsyningen for å håndtere slikt. Og da kondensatorer i forskjellige verdier, og da både elektrolytter og filmkondensatorer.

Men som sagt: De sitter der for å bedre HF-egenskapene til folterkondensatorpakken.

IsakAlexander skrev:
En kamerat kjøpte seg en Rotel RB-991 via Finn til en lav pris. Han har liten erfaring med hi-fi og ville at jeg skulle ta en titt på den siden strømkabelen var byttet. Jeg åpnet den og fant en masse bypass kondensatorer på elektrolytt´ene, disse var dårlig loddet og "tweaket" kan umulig ha virket etter hensikten. Var også endel black gate og et par mundorf gold. Hvorfor bruker man bypass kondensatorer? Noe av internkablingen var byttet til kobberskinner ca 1.5cm brede med krympeslange på, greit nok.

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2011, 07:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Bipolare 4,7 uF på elektrolyttene i strømforsyningen bedrer high frequency egenskapene?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2011, 10:19 
Avlogget
Brukerens avatar

IsakAlexander skrev:
Bipolare 4,7 uF på elektrolyttene i strømforsyningen bedrer high frequency egenskapene?

For strømforsyningens del ja.

Fjerner høyfrekvent støy må vite.

TANDBERGEREN

Jan-Iver

http://tandbergeren.net
jan-iver@tandbergeren.net

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: