- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 14:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvilke er de beste høytalerene?
InnleggSkrevet: 13 Jun 2010, 06:18 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Har prøvd veldig mange forskjellige høytalere. Mange er gode på sine ting, men særdeles få er gode på alt. Særdeles få!
Gamle Tandberg Studio Monitor er særdeles god på akustisk musikk, HVIS du har forsterker nok.
TLM3005 veldig god på jazzrock, rock etc......
Thorens Soundwall HP360 spesiiellt god i mellomtone og diskant, veldig god der! Men sliter i bassen. Ikkke noe dypbass å hente der. Mulig gens med dens tid Restek forsterkere men det har jeg ikke fått prøv. Prøvde å koble til en passiv sub, Canton; men det ble bare rumlete ala nyere bilstereogreier og forkastet tvert.
Klipsch HerritageII, passer overhodet ikke på Tandberg.Skrikete og fælt med for mye bass.
Men de er nydelige på Blaupunkt Audiotron 40.
AR9LS. her snakker vi lyd! De går ned til 18Hz. Og hvilken gjengivelse!!! Problemet her er at vi trenger store rom til denne høytaleren.AR anbefalte vel rom over 100 kvadratmeter...
Men lyd ja... og lydtrykk....... cdene begynner å hoppe altfor tidlig tiltross for stabiliziser...
Apogee Calipper..bedre diskant , øvre mellomtone finnes ikke! Superdetaljerte, gjir ett vannvittig stereoperspektiv.Den nederste delen i bassen mangler litt her og så er disse tunge å dra.....
Men hvem er jokeren i ermet sålangt...................
Jo en liten raring, ser ikke stort ut, bare beskjeden......
KjellB beskrev magnetene her veldig positivt og det har han rett i.
Ei lita nærmest skokasse som har gitt meg godlyd på mange forskjellige forsterkere....
Veldig god lyd i hele frekvensområdet også bass.............
AR18 heter den.

Topp

Innleggets emne: Re: Hvilke er de beste høytalerene?
InnleggSkrevet: 13 Jun 2010, 08:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei!

Takk for godt innlegg som innbyr til mange forskjellige svar. AR18 har jeg dessverre ikke fått hørt ennå. Jeg har for min del ikke klart meg med et sett, men har hele tre sett i oppsettet. Disse er HPM-60, TL5020 og Dynaco A25. Etter type signalkilde og musikkstil blir en av disse brukt. Ingen av disse settene er tilfredstillende til hard-rock. Disse spriker veldig i måte å gjengi musikk på. Mens HPM er oppløst i diskant, Dynacoen er behagelig, ligger Tandberg sin midt i mellom. HPM blir du lyttetrett av , men er også mest morsom i øyeblikket. Med Dynacoen kan du spille alle slitne og/eller dårlige innspillinger uten at du blir uvel. Samtidig "gløder" den ved avspilling av akustisk musikk og god innspilling. Også var det det med matching med riktig forsterker og signalkilde etter dine egne preferanser. Men en høytaler som passer till all musikk og samtidig gir deg rockefot sier jeg Dali 606. Lite snobbete men lurer mange i en blindtest...

Hovedanlegg: Tandberg TD 20A, Dual 1219, Lenco L75/Linn LVX, Marantz 2250B, Kenwood KA-9100, Wellex 6003.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jun 2010, 09:34 
Avlogget
Hovedmoderator

Thorens Soundwall HP360 er vel en såpass sær høyttaler at det kanskje tenderer i mot unødvendig å i det hele tatt kommentere den,men jeg har altså et sånt sett. De er ikke strøkne,med uoriginale diskanter,og reparerte mellomtoner. Du har i utgangspunktet rett i at bassen ikke er av de dypeste,trass i 10 stk 6 " basser pr baffel.
jeg har aldri prøvd de med skikkelig stooor forsterker før,kun med singel Tandberg 3026 A alene. Den gangen ble jeg ikke fornøyd med bassgjengivelsen,for å si det slik.
Etter et vellykket brokoplingsprosjekt som involverer to stk 3026 A,har jeg kjørt TL Studio Monitor,og har vel vært fornøyd med det i alle ledd-egentlig.
-Men nå etter at lekelysten kom tilbake,og etter å ha hatt Thorensene i anlegget en 14 dagers tid,så er konklusjonen en ganske annen enn tidligere vedrørende bassgjengivelsen!
Får de nok saft i frasparket,også ved lave lydnivåer,så spiller de bass så det holder.Ikke så dypt som Studio Monitor,men rikelig dypt nok til at du ikke savner noenting.
Plasseringen endret seg også etter brokoplingen,(som gir rundt 4-500 teoretiske watt pr kanal,for de som er interesserte i slikt). De må stå ca en meter fra bakvegg,og så paralelle som mulig.Altså bør de ikke vris inn mot lytteposisjon.
Men den ene 3026 A på tidligere ble det best resultat med enda lenger avstand fra bakvegg,og ved innstilling i mot lytteposisjon,men da spillte de,som nevnt,likevel laber bass.
Thorens Soundwall HP360 er i utgangspunktet fantastisk lette å drive,og å få til å spille høyt,men dets rette egenskaper kommer altså ikke til rette før den får "unødvendig" mye kraft i frasparket.
I dette oppsettet,har jeg ingen betenkeligheter med å kalle dem fullverdige full range høyttalere.
jeg er enda ikke fornøyd med diskantgjengivelsen,men den regner jeg med å få i boks snart! ;)
Mvh Rune :)

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2010, 04:26 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Hei Stefan. Jeg har selv en tre-fire høytaler sett jeg veksler imellom når det gjerlder forskjellig musikk. Det er som sagt før og som du sier, matching med forsterkeri som gjelder....
HP360ene Rune har våknet litt med en modifisert 3006....de krever nok mer strøm en anntatt ja....Så spørsmålet om hvorvidt disse kan kalles lettdrevne for å få en GOD lyd stiller seg....Er mange andre gode høytalere ute rundt omkring, ingen tvil om det. Så vil oppfordre andre til å komme med sine synspun kter. Vi har alle noe å lære.....hver dag forhåpentligvis.... :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2010, 04:27 
Avlogget

De beste høytalere jeg har hørt var muligens noen små Bose høytalere jeg hørte på i en musikkforretning i bergen i 1977

De var også malplasserte høyt over mitt hode, men lød betraktelig bedre enn de høytalere jeg og mine venner hadde hjemme.

Ellers var tandberg studio monitorer der som nye, noen stoore Jensen høytalere med blå ringer rund basselementene.

Disse Bose høytalere er det jeg husker best, men har sikkert hørt bedre høytalere senere selv om de ikke festet seg så godt i hukommelsen min.

Har jo Infinity nå da, med helt annet trykk, og sikkert gjengivelse over hele fjøla.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2010, 04:46 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Hei Rock!
Jo Bose har endel bra saker, ingen tvil. En kompis kjøpte en TR2060 og noen store Bose ca -80. Husker at vi syntes det låt bra.....
Jensen var bra på bilstereohøytalere dengang, men husker de ikke fra hifsammenheng... :?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2010, 22:41 
Avlogget

Jeg har også et sett av disse AR 18, og ble positivt ovverrasket da jeg hørte dem første gang. De små "skoeskene" ,som du kallte dem, låter mye bedre enn utseende skulle tilsi. Bruker dem i "kjøkkenanlegget" med en Tr1000 og en Marantzz cd63, og det leveres smooth diskant og forbausende bra bass.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2010, 05:18 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Ja disse AR18 er ei glemt gullgruve...
Sammen med TR1000 blir det nok smooth ja, men med litt nyere ting blir de åpnere i toppen. Disse er relativt tungdrevne. Så litt mangel på krefter i TR1000 her tror jeg.Men det som er til de grader merkelig at de spiller så bra på så mye!
Har brukt de på alt fra H10 til 3006.....++
Bruker de nå på en 3080 og er lykkelig over lyden!
Dette er utvilsomt den beste allround høytaleren jeg har!
Men når det gjelder AR er det noe norsk fenomen og går igjen....Lave priserher, kanskje takk og pris, men se på ebay i USA feks..... helt andre saker..
Ok men det skyldes kanskje at AR aldri ble ett stort merke her..

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2010, 20:09 
Avlogget

Kjell
Jensen var bra på bilstereohøytalere dengang, men husker de ikke fra hifsammenheng...

Jo der var ett sett Jensen høytalere som jeg så i Bergen ca 77/78
Mener de hadde blå ringer rundt basselementene, lik de Oransje på Cerwin Vega.
Jensen har også diverse farger rundt basselementer inkludert Oransje.

Har lett litt på nettet og fant dette:

Jensen 8" bass modell 2 1974
Bilde
Var ikke disse, mener de jeg så hadde blå ringer og var 10" eller 12" basser.

Jensen vintage 54 duett speakers
Bilde

Jensen modell 2 - 2 way
Bilde

Jensen TF-3B High fidelity 3 way
Bilde

Jensen PR-300S P12NF woofers
Bilde

Jensen modell 4 3 way
Bilde

Jensen vintage stereo amplifier speakers X-11A Compact
Bilde

Heatkit Jensen SS-1 & SS-1B
Bilde

De jeg så liknet mere på disse, men var ikke disse heller:

Jensen concert series 3 way modell 1030
Bilde
Disse ser billigere og mindre for-seg-gjorte enn de jeg så.
De jeg så virket mye mere kvalitetsmessig bygget og dyrere av utseende.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2010, 01:11 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Ok, artig Rock! :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jun 2010, 11:33 
Avlogget

Kan anbefale Snell E III, og ellers Snell fra 80 og tidlig 90tall. Selv om jeg sverger til Carlssonhøyttalere til vanlig har jeg fått øre for disse høyttalerene. Forbløffende troverdig og musikalsk gjengivelse, dessuten er de lettdrevne nok for f.eks H 10.

Kjøpte mine som oppussingsprosjekt for 650,- kroner. Byttet kanter på bassene, fikset stativ etter mål, og så var det godlyd. Mange venner med hakeslepp på besøk. Folk med anlegg til mange penger.

Hehe... :twisted:

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2010, 02:23 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Carlson ja...gir meg minner fra studier i Malmø hos Bo Nilsson. Han hadde sånne og det var ikke så veldig gæernt.......må innrømme det.
Billige Sneller du har fått deg! :hats_off: Hm ikke fiske- eller andre sneller da... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2010, 12:35 
Avlogget
Forumadministrator
Brukerens avatar

Må jo innrømme at jeg har stor sans for Snell, har selv Snell E II som spiller helt utmerket i mine ører. (I tillegg har jeg en gammel ABU Cardinal fra 1966 og en ABU Delta V fra 70-tallet, men de lager helt andre lyder og egner seg dårlig som høyttalere. Gode sneller er de uansett :D)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2010, 13:17 
Avlogget

Sneller er ikke det værste man har. Jeg liker de snertne best! ...om dere skjønner hva jeg mener med det. :whistle:

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2010, 20:36 
Avlogget
Forumadministrator
Brukerens avatar

Karl skrev:
Sneller er ikke det værste man har. Jeg liker de snertne best! ...om dere skjønner hva jeg mener med det. :whistle:

...ingen sportsfisker med andre ord... :roll:
Men Snellene spiller flott, de :cheers:

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2010, 02:18 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Av en eller annen grunn liker jeg mange typer sneller......gjerne franske også...
Apropos Frankrike, der er det også ært lagd gode høytalere, noen som vet mer om det? litt blank der.....

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2010, 10:11 
Avlogget

Cabasse og Focal har jo godt renomme. Supravox er kvalitet, godt kjent for sine fulltoneelementer. Ligner mistenkelig på Visaton.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2010, 17:07 
Avlogget
Hovedmoderator

Dette er ingen regel lenger at det må være tungdrevet for å lyde godt,men det er ikke til å komme fra at særlig mange av de noe eldre høyttalerne av god kvalitet er tunge å sparke liv i,og må ha kraft i frasparket for å komme til liv.
-Men bevares,jeg har hørt mye som pr def skal være lettdrevet også,som ikke står noe tilbake for de med sterke krav til forsterkeri.Både nytt og gammelt. Jeg tror nok bare vi snakker om en annen måte å gjøre det på,så jeg er ikke med på at alt som lyder bra må være tungt å få fyr på. Det stemmer rett og slett ikke lenger.
Mvh Rune :)

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2010, 19:15 
Avlogget

Mulelid skrev:
Til mer tungdrevet en høyttaler er, til mer åpner den seg når man først får liv i den. Fra de 85 dB den måtte ha i følsomhet og opp til det som måtte være maks lydnivå på f.eks 110 dB med ren lyd, er det større avstand enn når følsomheten er på f.eks. 98 dB. De 13 dB som utgjør forskjellen i følsomheten der vil tilsvare ca en firedobling av hørbare dynamikkendringer i selve lyden, om ikke enda mer.. 85 til 110 dB = 25 dB endring. 98 til 110 dB = kun 12 dB. Hører man Rammstein og annet er det jo selvsagt ikke så jækla nøye, men GODE Pink Floyd-plater og andre med normale lydteknikere bak miksebordet må for all del IKKE ødelegges med lettdrevne møkkahøyttalere. Eller kanskje dere like biler med tomgangsturtall på 3000 og toppturtall på 5500? Stikkord; FLEKSIBILITET! :)

Dette forstår jeg ikke helt.
Om en høyttaler er oppgitt til å levere 98 db lydtrykk ved 1watt inn, vil den vel også levere mindre db med mindre watt inn?
Ville jo vært rimelig håpløst om den ikke kunne spille lavere enn 98db. :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jun 2010, 19:39 
Avlogget

Hei!
Litt morsomt at man diskuterer de samme høyttalerne i dag som man gjorde for 30-40 år siden. Den gang kunne man velge og vrake, men budsjettet var nok litt for stramt. I dag er det det dessverre omvendt.

Lyddiskusjonen har kanskje heller ikke endret seg vesentlig. Jeg husker man hadde bestemte meninger om amerikansk-, engelsk-, japansk lyd osv. På 70-tallet skulle det i min vennekrets være engelsk lyd. Tandberg til nød, men gresset var grønnere osv. Celef het mine gulvstående høyttalere. Mener å huske det var fin lyd. Merket forsvant etter hvert og ble senere til ProAc.

Andre valgte amerikansk, da kanskje først og fremst JBL L100 med sin veldig ”frampå” Westcoast sound.. Motsatt hadde man Eastcoast - lyden, - AR, Jensen m.fl.
I vintagesammenheng nevnes jo ofte merker som Advent, KLH, Dahlquist og som nevnt over Bose og Dynaco. Husker ikke hvor tilgjengelige disse merkene var i Norge?

Konstruktøren av JBL L100 ble etter hvert hentet til Pioneer i Japan hvor han skulle lage noe som var enda bedre. HPM 100 var resultatet. Disse eide jeg en lang periode på 80-90 tallet og fungerer utmerket den dag i dag hos en kompis.

Tandberg TL 5020, noe kjedelig etter min smak.. SM har jeg ikke hatt gleden av å høre. AR har også gått meg hus forbi. Snell EIII virker spennende, men vokser ikke på trær.

I dag er det amerikansk i stua, JBL L100t. (ikke helt originale, basselementene er fra L100) Disse ble konstruert på 80-tallet. En mer ”seriøs” konstruksjon i forhold til L100 for å nå et større publikum. Jeg liker disse høyttalerne. Fremdeles ”frempå” (kan til tider bli litt vel mye sammen TR 2075) og med skikkelig trøkk, men en virkelig god og ørevennlig mellomtone.

Finnes sikkert nyere saker som fungerer sammen eldre elektronikk. Har et par Larsen 6. Fin lyd, helt ok sammen f.eks TR 2075, men ble litt puslete i stua. I en liten kjellerstue med tykke murvegger ble det bra, veldig bra. Men det er en annen diskusjon.. Dessuten er det litt mer sjarmerende med noenlunde tidsriktig høyttalere.

Vel, kanskje ikke så matnyttig, men hyggelig å mimre litt sammen likesinnede!

Mvh Kristian

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet