- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 14 Des 2017, 07:07

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: TL 3520 – oppussingsprosjekt – nybegynnerspørsmål
InnleggSkrevet: 18 Jul 2017, 11:39 
Avlogget

Hallo forumet!

Jeg har overtatt et par TL 3520 som trenger litt overhaling. Det er selvfølgelig primært bytte av oppheng – det er ikke mye igjen av de gamle. På den ene har opphenget revna fullstendig hele veien rundt – på den andre henger det forsåvidt fortsatt sammen, men jeg bytter naturligvis begge uansett.

Med fare for å stille et dumt spørsmål: på eksemplaret med herpa oppheng merker jeg, når jeg spiller sinusbølger fra signalgenerator, at det er litt vrengt lyd på frekvenser over woofer-området også. Crossover på disse er vel 700 Hz, men med f.eks 1,5 kHz sinus hører jeg noen merkelige overtoner over et visst nivå. Er dette normalt ved tilfeller av totalt herpa oppheng, eller tyder det på at det er noe mer som er feil?

Uansett: har snoka litt rundt og funnet ut at denne fra Speakerworks og denne fra SpeakerRepairShop skal kunne funke – noen som erfaringer med disse?

Om mulig vil jeg gjerne unngå å ta av støvhettene. Jeg har hørt om et triks for sentrering som går ut på å bruke signalgenerator og kjøre en 50Hz sinus mens man limer fast opphenget – da tydeligvis med woofer kobla rett på forsterkeren, ikke via delefilter – ideen er at man skal kunne høre eventuell skraping så man merker det hvis sentreringen blir dårlig. Noen tanker om denne fremgangsmåten? Noe spesielt man må være obs på (utover å holde nivået lavt selvfølgelig)?

Er det noe mer jeg burde gjøre når jeg først er i gang? Er det vits i å bytte elektrolytter på delefilterne, eller skal jeg like gjerne vente?

-G

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet