- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 23 Okt 2017, 07:09

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tandberg Huldra 5 firkantversjon
InnleggSkrevet: 18 Jan 2016, 00:04 
Avlogget

Hei
Jeg lurer på om noen kan fortelle meg litt om Huldra 5 versjonen med firkantet kasse. Har aldri sett en til salgs og er nå en som tilbyr å selge meg en, da lurer jeg selvsagt på hva verdien på en slik er.
Er det noen forskjell på firkantversjonen og den med runde hjørner, utenom utseende?

Jeg setter stor pris på alle svar! :D
Med vennlig hilsen
Øystein

Vedlegg:
t-huldra-5.jpg
t-huldra-5.jpg [ 19.01 KIB | Vist 3924 ganger ]
Topp

Innleggets emne: Re: Tandberg Huldra 5 firkantversjon
InnleggSkrevet: 29 Jan 2016, 01:04 
Avlogget

Verdien kommer selvfølgelig an på tilstanden, men er generelt sett høy - jeg så et ganske pent eksemplar bli solgt på QXL (tror jeg det var) for noen år siden, og jeg mener den gikk for 3-4000 kroner.
Chassiset er det samme i alle Huldra 5-utgavene, men det er verdt å merke seg at den ble laget i to produksjonsserier, hvor den siste hadde tildels betydelige forbedringer, spesielt i FM-delen. Søkermekanismen på FM-delen i den første serien var litt uheldig konstruert og har en tendens til å gå i stykker, og den er, for å si det rett ut, et helv*** å få i orden igjen. Det var også noen trimmerkondensatorer og noen spoler som er problematiske. Dette gjelder serienummere frem til ca. 400600. Mange apparater har nok fått disse feilene reparert på et tidspunkt, men ikke alle (jeg har en selv, serienr. 400140). Å reparere dette i dag uten tilgang på originaldeler er såpass omfattende at det er egentlig ikke noe tema. Feilen påvirker bare radio-delen, så det vil fortsatt være mulig å bruke den som forsterker via grammofon- eller båndopptakerinngangen.
Apparater fra serienummer 402501 og oppover er av den andre serien, og har ikke disse problemene. Den firkantede utgaven tror jeg bare ble produsert på slutten, så den er nok av serie 2 - men sjekk likevel, for det er fullt mulig at noen har satt inn et annet chassis i kabinettet. Uansett hvilken serie det er, så må du påregne å bytte alle elektrolyttkondensatorene i forsterkerdelen og tonekontrollene for å få skikkelig lyd. Litt kontaktspray i brytere og pot-metere skader heller ikke. Og en liten advarsel til slutt: Ikke fall for fristelsen til å vaske innsiden av søkerskalaen. Merkingen løsner nemlig i kontakt med vann eller andre væsker...

Topp

Innleggets emne: Re: Tandberg Huldra 5 firkantversjon
InnleggSkrevet: 29 Jan 2016, 01:07 
Avlogget

Hei igjen
Den ble solgt før jeg fikk summet meg! Takk for svar, har den med runde hjørner og en innmat!

Mvh
Øystein

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet