- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 24 Feb 2018, 03:23

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Noen gode forslag til radioantenne? + Byggetips!
InnleggSkrevet: 29 Mai 2010, 12:57 
Avlogget

Jeg må si jeg er utrolig imponert over hvor hjelpsomme dere er her inne på dette forumet! Dere er utrolig hjelpsomme overfor oss som er som komplette amatører å regne!
Tusen takk for kjempegod hjelp.

Mvh
Knut

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2010, 13:20 
Avlogget

Jeg ber om unnskyldning for dette, Fred Olav! Jeg ser nå jeg har brukt feil navn faktisk de to siste gangene jeg har henvendt meg til deg! Dumt egentlig, da jeg VET at du heter Fred Olav!
Jeg mailer mye med en som heter Kjell Olav! Kanskje det er der feilen ligger! Kanskje er det så enkelt at jeg begynner å bli gammel?
Men NÅ har jeg lært!

Tusen takk for hjelpen, Fred Olav! Det er flott at så kunnskapsrike personer som deg tar dere tid til å hjelpe oss komplette amatører!

Mvh
Knut

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2010, 13:50 
Avlogget

Takker og bukker...

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2010, 19:34 
Avlogget

Jeg synes vel de løsningene som er foreslått her for å svitsje antenner mellom diverse radioer er litt som å skyte spurv med kanoner. Dette er svitsjer som egentlig er beregnet for å svitsje senderutganger så de er laget for å tåle minst 100 W og gjerne 1000 W.

Når det gjelder radiolytting er det garantert ingen som vil merke dårligere ytelse om man i stedet setter en del bananbøssinger på en plate, kobler en tråd fra hver av dem til hver sin radio, og så har antennen koblet til en bananstikke som man etter behov putter inn i den riktige bøssingen. Jordtilkoblingene for radioene trenger ikke svitsjes så alle kan kobles sammen og kobles til en passelig jord, en vask eller et jordspyd e.l.

Mitt forslag ser selvsagt ikke så profft ut, men virkningen vil bli det samme og så koster det nesten ingen ting.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2010, 20:50 
Avlogget

Tusen takk for tipset, Sverre! Jeg hadde vel også selv sett for meg en ganske så enkel løsning på dette med felles antenne til mange radioer. Jeg forstår det slik at min tanke om å bruke en "open knife switch" ikke er ideell. Jeg tenkte nok litt "retro" her, og trodde ærlig talt at det var greit med en kabel til hver radio tilkoblet samtidig fra samme antenne. Jeg hadde i tillegg en tanke om at antenneanlegget måtte være lettvint å koble ut under tordenvær!
Din løsning med bananbøssinger er bedre enn den jeg hadde. Jordingsbiten, samt mulighetene for å koble ut ved tordenvær, er også godt ivaretatt med din løsning.
Hvorvidt det vil se profft ut eller ikke handler vel i stor grad om den håndverksmessige kvaliteten på jobben. Det går fint an å gjøre dette riktig så bra!
Tusen takk for tipset!

For FM-antenne nevnte du tidligere her i tråden både rundtstrålende og direktiv, med coax-nedføring. Jeg regner med at den rundtstrålende er mer "universell" enn en yagi-antenne, men at begge typer har sine fordeler og ulemper. Hvilken anbefaler du? Jeg bor åpent til på Karmøy med så og si fri sikt til senderen på Bokn!
På forhånd takk!

Mvh
Knut

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet