- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 14 Des 2017, 07:00

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Noen gode forslag til radioantenne? + Byggetips!
InnleggSkrevet: 18 Mai 2010, 16:58 
Avlogget

Jeg er glad i gamle radioer (Tandberg, Radionette, Radiofon) og ønsker å sette opp et virkelig godt antenneanlegg for disse. Jeg ønsker egentlig å sette opp en multibånddipol (med fire tråder på hver side, i vifteform), men en vanlig "longwire"-antenne kan også være et alternativ. I den anledning har jeg noen spørsmål som kanskje noen av Dere kan hjelpe meg med: Kan et slikt antenneanlegg ha mer enn ett coax-nedløp (samarbeid med nabo!)? Kan det ha nedløp av både coax og enkel wire? Hvilken type balun skal jeg bruke for 75Ω coax-kabel? Hvilken type antennekabel anbefales, og hvilket tverrsnitt bør den ha?

Det skulle vært artig å se noen gode antenneløsninger!

På forhånd takk!

Mvh
knbaard

Topp

Innleggets emne: Re: Noen gode forslag til radioantenne?
InnleggSkrevet: 18 Mai 2010, 21:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Det kommer an på hva du skal ta i mot. FM og eller AM. Hvilke bølgelengder på AM. Er det svake FM stasjoner?

Husker fra yrkesskoletiden at det fantes "sære" løsninger med store romber montert i hagen til 2 eller 4 store elementantnner for å ta i mot svake FM signaler.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2010, 15:35 
Avlogget

Jeg tenkte egentlig mest på AM, særlig på kortbølgebåndet! En lang strekkantenne er jo en mulighet, men jeg tenkte at det kanskje var mulig å lage en slags "multiantenne" som kunne benyttes også til de andre AM-båndene.
Dersom jeg lager en vanlig strekkantenne: Er det mulig å ha nedløp av både coax-kabel (for "nyere" radioer) SAMT vanlig enkel antennekabel (for "eldre" radioer)?
Er det mulig å ha nedløp i begge ender av antennen (samarbeid med naboen)?

Jeg ble i utgangspunktet inspirert av et forslag på følgende web-side: http://www.hamuniverse.com/multidipole.html
Vanlig strekkantenne har jeg brukt før, og fikk inn utrolig mye. Men man ønsker jo alltid å forbedre...

Mvh
Knut

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2010, 21:50 
Avlogget

Hvis du bare skal motta og ikke sende på antennen så kan du klare deg med mye enklere saker enn dette. Den antennen du har sett på er laget for å fremstå som 50 ohm på de båndene det gjelder (amatørbånd). Det er jo ikke engang samme frekvenser som kringkastingsbåndene.

For mottak har impedans mye mindre å si, så for kortbølge og mellombølge så vil en lang tråd, 10, 20, 30 m lang være bra, jo høyere jo bedre. Skulle du så bli superinteressert etter en stund, kan du høre med de som er opptatt av eksotiske ting som mellombølgemottak fra Sør-Amerika osv i DX-listeners club om råd (http://dxlc.wordpress.com/about/.

For å koble til forskjellige typer inngang på diverse radioer lager man bare en overgang med de riktige plugger rett ved radioen.

Hilsen
Sverre
som også er LA3ZA (radioamatør)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2010, 22:32 
Avlogget
Hovedmoderator

Hei Sverre! :)
Dette med antenner for våre gamle radioer,men også nye for den del;er et stadig tilbakevendende tema.
Kunne du tenke deg å lage en enkel oppskrift på diverse antennetyper for de av oss som er interessert i slikt.
Det er jo når alt kommer til alt radioamatørene som sitter på den største kunnskapen her :tu:
Det er en ting når vi bor på bygda,og kan strekke alt vi ønsker av tråder hit og dit,men hva med de som feks bor i blokk?
Altså en grei rettledning for AM/FM antenner under ulike forhold.Tenker også på retning på antennene,material,ev kombinerte løsninger.Alt fra de store,til de bitte små "nødløsningene"
kanskje du kan tenke på det litt... ;)
Mvh Rune :)

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2010, 10:20 
Avlogget

Tusen takk for utfyllende svar, Sverre! Ellers støtter jeg veldig Rune's oppfordring om å poste noen enkle løsninger om antenner!

Mvh
Knut

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2010, 11:04 
Avlogget

Her er litt info som et utgangspunkt for kort- og mellombølgelytting og antenner. Jeg har tatt lenker fra Introduction to Mediumwave and Shortwave DXing av Don Cassel. (Merk at noe der er skrevet ut fra kanadiske forhold, det gjelder særlig hvilke stasjoner man kan vente å høre.)

Lenke om utstyr og antenner for kortbølge. Det anbefales 15 m eller mer opp i et tre, den kan være supertynn og dermed lett gjøres så og si usynlig - svarte ledninger i lufta er som oftest mye vanskelige å se enn hvite. Men bare en ledning opp langs husveggen eller ned fra en balkong, eller en tynn hvit ledning langs med taklisten i stua gjør nytten. For å komme igang holder det bare å koble til 2-3 meter ledning fra radioen og opp til taket.

For mellombølge kan samme antenne benyttes, men også den innebygde ferrittantennen som er i mange radioer. Huldra 9 fra slutten av 60-tallet var den første Huldra med det. Det blir best om antennen vender med bredsiden mot senderen, det betyr at en Huldra 9 og de fleste andre Tandberger/Radionetter osv bør stå øst-vest orientert i rommet for at antennen skal vende mot syd, for å få best følsomhet for mellombølgestasjoner fra sentral-Europa. Kurer-radioen fra 50-tallet har en rammeantenne i kassa som er en litt større forløper til ferrittantennen, men som ellers gjør samme nytte.

Men hvis man gjør alt dette riktig så kan en likevel få noen overraskelser fordi det er en sjanse for at en ikke hører noenting når radioen skrues på. Det er dette som gjøre kortbølgelytting, og også amatørradio, så fascinerende synes jeg, fordi forholdene kan variere fra helt taust til kontakt med f.eks. Argentina på første forsøk.

Den viktigste variasjonen har med dag/natt å gjøre:

Mellombølgebåndet fra ca 0.5-1.7 MHz er først og fremst et bånd for lokalstasjoner. Men om natten når stasjoner mye lenger. Om vinteren er det derfor ikke noe problem å ta inn stasjoner fra store deler av Europa fra Norge. Men nå som det er lange lyse kvelder må man vente lenger ut på kvelden.

Kortbølgebåndet er delt inn i diverse kringkastingsbånd fra ca 2 - ca 27 MHz. Grovt sett så går lave frekvenser best om natten og høye best om dagen. Skillet er ved ca 10 MHz og som man ser av tabellen over kortbølgebånd (forrige lenke) så er 9.4-9.9 MHz båndet (31 m) det mest benyttede da det stort sett virker dag og natt. Det er et greit bånd å starte med for en nybegynner i tillegg til 49 og 41 m båndene. Lavere frekvenser enn dette brukes såvidt jeg vet ikke i Europa.

Ved siden av effekten av dag/natt er det solflekktallet som teller, så det kan en si er variasjonsfaktor nr 2. De høyeste frekvensene, ca 10 MHz og opp til 27 MHz, har potensiale for å nå over hele jorda, men bare hvis det er nok solflekker som bidrar til å ionisere ionosfæren og sørge for at disse bølgene bøyes tilbake til jorda og ikke forsvinner ut i verdensrommet. Solflekkene varierer over 11-års sykluser. Forrige maksimum var ca 2000, vi har nettopp hatt minimum (desember 2008), og det er fortsatt ganske dårlig. Neste maksimum forventes i 2013. Dermed vil de høyeste frekvensene komme seg de neste årene og flere og flere kringkastere vil ta dem i bruk også.

Sist endret av mloh den 23 Mai 2010, 12:02, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2010, 11:23 
Avlogget

Tusen takk, Sverre! Dette var til veldig hjelp! Godt at det finnes kunnskapsrike personer der ute som kan hjelpe oss "nybegynnere".
MEN det er et par spørsmål jeg fortsatt lurer veldig på:
1. Kan to husstander dele samme antenne (Én strekkantenne - to nedløp)?
2. Kan samme strekkantenne ha nedløp av både antennekabel og coax-kabel?
Som om ikke det skulle være nok har jeg faktisk enda et spørsmål:
3. Jeg tenkte å bruke en "open knife switch" (http://en.wikipedia.org/wiki/Knife_switch) for sikring av radioene og antenneanlegget mitt i tilfelle lyn og torden! Kan dette også brukes for coax-kabel? Hvordan kobler jeg eventuelf for coax?

Tusen takk for hjelpen!

Mvh
Knut

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2010, 12:00 
Avlogget

knbaard skrev:
1. Kan to husstander dele samme antenne (Én strekkantenne - to nedløp)?

Det kan de jo godt, jeg deler en antenne mellom mange gamle radioer. Men husstandene må jo være ganske tett sammen for at ikke det er like godt å lage en antenne til

knbaard skrev:
2. Kan samme strekkantenne ha nedløp av både antennekabel og coax-kabel?

Dette forstår jeg ikke helt i og med at det er veldig uvanlig med coax-kabel for lytterantenner for mellom- og kortbølge. Mener du coax for FM-antenne? Det er en helt annen type antenne så den vil i tilfelle være helt separat.

knbaard skrev:

3. Jeg tenkte å bruke en "open knife switch" (http://en.wikipedia.org/wiki/Knife_switch) for sikring av radioene og antenneanlegget mitt i tilfelle lyn og torden! Kan dette også brukes for coax-kabel? Hvordan kobler jeg eventuelf for coax?

Jeg har ikke nok lyn og torden der jeg bor til å ha noen erfaring med dette. Jeg bare tar ut antenneledningen når det en sjelden gang lyner. Jeg er litt redd for å lage en antenne om til en lynavleder ved å jorde den da jeg tror tråden bare brenner av med mulige større følger.

Det finnes egne coax-svitsjer for svitsjing mellom flere antenner med coax og flere av dem har også beskyttelse innebygd.

Topp

Innleggets emne: Re: Noen gode forslag til radioantenne? + Byggetips!
InnleggSkrevet: 23 Mai 2010, 12:14 
Avlogget
Hovedmoderator

Når det gjelder coax,les:skjermet nedføring til apparat,så tror jeg det er muligheten for innstråling av uønsket støy Knbaard muligens sikter til..? jeg har,men mine mange gamle apparater vært utsatt for at dette kan være et problem til tider. Uskjermede antenneledninger kan drepe mye av signalet bare ved å trekkes gjennom et vanlig borret hull i en trevegg. jeg kan ikke svare på om bruk av coax er det beste for å unngå dette i så måte,men jeg har opplevd bedring av signalkvaliteten ved å benytte dobbeltisolerte nedføringsledninger.Likeså kan det ha positiv effekt å jorde apparatet (særlig når vi snakker om temmelig gamle radioapparater) separat til utvendig,og bokstavelig talt jord, med jordspyd eller lignende.Strømnettets jord,må for all del ikke brukes,da jeg har erfaring med at den dreper signal som bare det,men når det er sagt,så kan forholdene variere sterkt fra sted til sted,og hus til hus,så det er ingen facit.
Takk så mye for brugsanvisningen Sverre.Flotte saker. Har du noen tips til FM også,kanskje..Det er vel kjent stoff for de fleste radioentusiaster,men mtp den lille ledningen på en halvmeter som henger ut bak på nye radioer,så skader det nok ikke med litt tips.

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2010, 13:38 
Avlogget

En enkel FM-antenne er jo Biltema sin dipolantenne (nr 24131), men den holder bare hvis signalet er godt nok for innendørs mottak. Kontakten er feil polaritet for tilkopling til gamle Tandberg-radioer, men det er mulig å få en polvender, jeg husker ikke hvorfra nå.

Ellers er det utendørs antenne, enten rundstrålende eller direktiv, med koaks-nedføring som må til, men det er et større kapittel, bl.a. må man sørge for å bruke koaks som ikke har for mye tap.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2010, 17:45 
Avlogget

Hei, Sverre!
Takk enda en gang for at du tar deg tid til å hjelpe! Jeg har bestilt noen slike FM dipol innendørsantenner på 300 Ohm med plugg for gamle radioapparater fra StereoVoss (http://stereovoss.no/ds_product_info.ph ... cts_id=508).
Jeg vil selvsagt likevel satse på en god utendørsantenne også til FM.

PS! Til "Mulelid": Det var da voldsomt så negativt det var for deg at vi tar opp dette emnet. Er det kanskje meg du kaller "Ola Dunk"? At Tandberg og Radionette er så dårlig som du vil ha det til er vel kanskje heller ikke noen allmenn "gjengs oppfatning". Og "Mulelid"; la det være opp til den enkelte selv å avgjøre hva som er "vissvass" og hva som ikke er det.
Jeg takker likevel for den delen av ditt svar som jeg oppfatter som nyttig! Den utgjorde tross alt størstedelen av innlegget.

Mvh
Knut

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mai 2010, 13:37 
Avlogget

Jeg har også noen mottakere i TR 2000-serien! Har heller ikke f.eks. en Tandberg TR 2080 skjermet AM-del?
Det blir nok en vanlig strekkantenne for mitt vedkommende. Er det noe å hente på å lage den lenger enn 20-25 meter? Anbefaler du å jorde strekkantennen?
Jeg ser selvsagt poenget ditt med at det finnes mye bra utstyr, som overgår de eldre radioene!

Mvh Knut

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2010, 06:44 
Avlogget

Det er jo et poeng at Tandberg/Radionette og de andre radioene fra 70-tallet og før mangler endel ting i forhold til en profesjonell radio. Egenskaper som de mangler er bl.a.:

-Gode storsignalegenskaper. Det gjør at det kan gå galt med for stor antenne, da en sterk stasjon på en annen frekvens kan påvirke den man hører på.

-Frekvensstabilitet og skalanøyaktighet til at man kan forhåndsinnstille seg rett på en stasjon.

-Frekvensstabilitet, selektivitet (smal nok båndbredde) og mulighet for å demodulere SSB og CW. SSB er for profesjonell og radioamatør-talekommunikasjon og CW er morse.

-Speilfrekvensunderstrykkelse som er god nok over 10-15 MHz. På disse frekvensene risikerer man å ta i mot stasjonene to steder på skalaen: På riktig frekvens og gjerne på 2*455 = 910 kHz lavere (noen ganger høyere).Dette kan også bli verre med for stor antenne.

Disse tingene er ikke uttrykk for feilkonstruksjon. Det er bare uttrykk for at radioene er laget ut fra en kost/nytte-avveining, en av de vanskeligste tingene å gjøre når man designer ting. Disse radioene er laget for å ta i mot kringkasting fra andre land og særlig Europa i en tid da radiotilbudet i Norge var lite - og det er de helt fine til.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2010, 13:32 
Avlogget
Hovedmoderator

Ser du har en Huldra 4 Sverre.Det har jeg også,og av alle mine rundt 300 krinkastningsmottakere,så er det den som suger eteren desidert best,i alle fall om den har friske rør,og alt ellers er som det skal. Den var ganske rå etter datidens standard!

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2010, 17:43 
Avlogget
Hovedmoderator

(tilsvar på et brukerslettet innlegg):
ja den er nok utgått på dato,men det er vel ikke helt det som er poenget.Poenger er jo at den er en gammelradio ;) .Hele kort og mellombølgen er vel også utgått på dato i de fleste vestlige land,og det er i grunnen lite å høre uansett,om det er vanlig kringkastning man er ute etter.Dess artigere når du endelig finner en stasjon der du vet den skal være,og med vintage utstyr.
PS.bare for å skjøte i litt: Personlig så gir det meg ingenting å søke på sendenettet med en splitter ny og blodtrimmet digitalmottaker,men jeg har selvfølgelig stooor forståelse for at mange andre føler det anderledes :D

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2010, 18:41 
Avlogget

Rune skrev:
Ser du har en Huldra 4 Sverre.Det har jeg også,og av alle mine rundt 300 krinkastningsmottakere,så er det den som suger eteren desidert best,i alle fall om den har friske rør,og alt ellers er som det skal. Den var ganske rå etter datidens standard!

Dette er jo en meget bra radio, og nok den beste kortbølgeradioen i en Tandberg noensinne: 11 bånd, roterende spolesentral, tykkfilm sølvspoler på keramiske former i oscillatoren, sugekretser for å øke speilfrekvensdempingen og en støyklipper. Er meget fornøyd med den!

Men som mulelid sier: Kortbølgebåndene er laget ut fra standarden i 1954 og passer ikke helt med der dagens stasjoner ligger.

Bilde
Sverre

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2010, 23:23 
Avlogget
Hovedmoderator

He-he! Dette er neppe et spørsmål med bred apell..,men for min egen del kunne det godt vært velkomment med forslag. Er det feks mulig å bare "seriekople" alle radioene inn på en strekkantenne,og i så fall hvordan? Kan en antenneledning bare passere hver radio,der det kun går en stubb fra radioene,og opp i antenneledningen? Bør heller alle radioene ha en egen nedføring fra den utvendige strekkantennen? Iom at sistnevnte er adskillig mer arbeid,så er det vel naturlig å anta at det er den beste løsningen,og om jeg tenker meg godt om-så er det sikkert den best tekniske løsningen også,men det er så mye mikk-makk som skal til, at det blir nok aldri gjort her er jeg redd.. :gig:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2010, 18:19 
Avlogget

Takk til dere alle for kjempenyttig informasjon om emnet! Jeg fattet særlig interesse for Runes spørsmål om "seriekopling" av alle radioene. Det var også noe slikt jeg så for meg. Jeg tenkte å dra strekkantennen inn i huset og forgreine antennen derfra. Jeg tenkte å bruke en "open knife switch" (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OU:US:1123)

Vedlegg:
333.jpg
333.jpg [ 38.39 KIB | Vist 11476 ganger ]

til både forgreining samt også for å koble ut antennen under tordenvær. Er dette en dårlig ide?

Det apparatet som krever mest signal vil vel da ikke stjele signal fra de andre med mindre flere radioer er på samtidig?

Mvh
Knut

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2010, 19:20 
Avlogget

Tusen takk for kjempehjelp, Kjell Olav! Dette var et veldig godt svar på det jeg lurte på! Men du vet - jo flere svar man får jo flere spørsmål dukker opp! Hvis jeg kan tillate meg å stille enda et par:
Hvor får man kjøpt en slik coax-fordeler?
Hvordan er en slik delebalun for AM/FM?

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare!

Mvh
Knut

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet