- forumet for deg som bruker mer tid på hifi enn på data!

Forsiden - Norsk HifiPedia

Dato/klokkeslett: 18 Apr 2014, 04:14

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Hvilke er de beste høytalerene?
InnleggSkrevet: 30 Jun 2010, 19:09 
Avlogget

:D

Nevner Carlsson igjen,de er de beste jeg har hatt og nesten har hørt uansett pris.

52Le er en drøm av høytaler og noe mere frigjort lyd skal en lete lenge etter. 50.3 er også meget god og den er mere forsterkervennlig enn 52.

Har hatt Forte,Snell,Doxa og mange flere og disse Carlsson er en i en helt annen klasse.

Mvh Roar

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jun 2010, 20:28 
Avlogget

He, he...moro at du liker Carlsson så godt, det gjør jeg også. De er konstruert ut i fra noen prinsipper som Stig Carlsson utviklet, og at de prinsippene er unike er lett å høre. Det er ingenting som spiller på samme måte: luftig, detaljert og troverdig inne i rommet. Men så er de jo utviklet for å spille i vanlige dagligstuer og ikke i lyddøde rom, -slik de fleste andre høyttalere er.
:clap:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jul 2010, 18:41 
Avlogget

Karl skrev:
Men så er de jo utviklet for å spille i vanlige dagligstuer og ikke i lyddøde rom, -slik de fleste andre høyttalere er.

Så slipper en og fly rundt i rommet med slike dempeting og lytte og lytte til svettepærlene :puh: :puh: spruter av pannen og holde seg mere foran høytalerne i stedet for og være mere bak dem.

Mvh Roar.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jul 2010, 01:45 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Akkurat det samme med Soundwallene..

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jul 2010, 04:22 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Nå har jeg brukt Soundwallene lengre enn noensinne på en ganske såfrisk Tandberg 3006A med 3008A sen versjon og Embla model one som pre. Hmmm jeg tok feil!
Rune du hadde rett, dette er fullrange ingen tvil......
Men lang innspillingstid sammen med en del krefter skal til.... :D

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jul 2010, 15:34 
Avlogget
Hovedmoderator

Da kan jeg jo samtidig underrette forumet om at jeg nå har fått soset meg til å bytte diskantene,fra de langt fra originale TOAene som har fungert som nødløsning (da snakker vi skikkelig nødløsning altså :| ),over til de også uoriginale,men svært gode Wifa elementene.
Relativt billige,men jeg finner dem meget gode på denne høyttaleren.
Hører ingen unoter lenger,og Soundwall peker seg ut som noe av det bedre jeg har hørt,faktisk! Forbeholdet er at det vitterlig tar litt til å venne seg til å lytte til åpen baffel.Lyden blir levert på en langt mer direkte og åpen måte enn vi vanligvis er vant til,og det var ikke gitt at dette skulle være noe for meg,eller andre for den saks skyld..
-Nå er i midlertid sjansen for at jeg vil finne en lukket/el bassport høyttaler "kjedelig" i sammenligning,-i alle fall til å begynne med. :gig:
Mvh Rune :)

PS.Jeg ser at jeg lenger opp skrev at Soundwall har 10 basser.Det var feil. Den har 9.

Tandberg TCA 3028 A 2 X 3026 A brokoplet.TD 20 A SE,Denon 2910,Parasound DAC 1600.TCD 3014A.Tuner 3001A.TL Studio Monitor.Denon dp 47 f,med Shure V15VxMR, TCD 4025,Tascam DA 20 DAT. +Tandberg Troll og Klipsch B 3 høyttalere til PCen.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2010, 03:07 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Ok Rune det høres bra ut! Mine er originale, men må si jeg har virkelig lyst på ett sett HP380!
Og kommer nå til å begynne å lete etter større Apogee høytalere. Først og fremst Diva men ett par alternativer der...De er svindyre men verdt det synes jeg....Det blir som med andre saker....biler...damer etc.... :gig:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2010, 10:49 
Avlogget

Karl skrev:
He, he...moro at du liker Carlsson så godt, det gjør jeg også. De er konstruert ut i fra noen prinsipper som Stig Carlsson utviklet, og at de prinsippene er unike er lett å høre. Det er ingenting som spiller på samme måte: luftig, detaljert og troverdig inne i rommet. Men så er de jo utviklet for å spille i vanlige dagligstuer og ikke i lyddøde rom, -slik de fleste andre høyttalere er.

Når en får vent seg til disse over tid,så blir allt annet feil synes nå jeg da. Men jeg skal innrømme at i førsten så lurte jeg litt. Var ikke vant til dette store lydbildet osv.
Det er helheten i lyden som gjør disse spennende. De gjør at dårlige innspillinger blir bedre og høre på.

Parrer en et par Oa 50 med en rørforsterker med el 84 fra 60 tallet får en lyd som er så nydlig at det må bare høres.

CARLSSON ER MAGISK.

Mvh Roar

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 03:14 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Godt poeng Roar....." Når en får vent seg til"....
Lyden av det en hører på og liker er nok også avhengig i stor grad av vaner er jeg redd.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 08:41 
Avlogget

Ja, slike erfaringer som man gjør seg over tid er viktig for å mene noe. Mange hører igjennom et par-tre lydspor fra noen test-cder, og gjør seg opp en mening på et svakt grunnlag.

Jeg har samme erfaring som Roar. Jeg har et par velrenommerte Snell E III stående i kjellerstuen. I dagligstuen har jeg et par Carlsson - ikke så velrennommerte. Jeg har hatt det stående slik i flere måneder, og har dannet meg erfaringer med disse høyttalertypene.

Etter min mening er Carlsson de som er å foretrekke, spesielt i daglig bruk. Dette pga de egenskaper som Roar beskriver. Man slipper å stresse med å sitte på rett plass i rommet, og overalt er det godlyd. De minner mere om en konsertopplevelse der lyden spres noe diffust, men er tilstede på en god måte i hele rommet. Hele familien/venneflokken hører det samme og ingen vil ha mere bass, justere balanse o.l.

Snellene passer godt når du skal sette deg ned og finlytte, kanskje med et glass i hånda og ørene på stilk. Da kan du lytte etter detaljer og perspektiv (noe som kan være stressende, spør du meg). Men detaljer og perspektiv finner du også i Carlssson, men presentert på en uvanlig (og etter min mening riktigere) måte

Det de har til felles er en "ut av kassen" lyd som får musikken til å flyte ut i rommet.

Forskjellige høyttalere til forskjellig behov? Etter min mening dekker Carlsson flere behov enn Snell.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 13:31 
Avlogget

Det er noe disse Carlsson klarer som jeg ikke har hørt på andre uansett pris. De har et behaglig og oppløst flott lydbilde. En kan spille ganske høyt og ha en samtale med andre bedre enn med andre høytalere. Dette kan vel ha med at lyden kommer overalt så en slipper og sitte i sweetspott.

Når det gjelder Snell Karl så er disse Carlsson en klasse over og det gjelder de fleste jeg har hørt uansett pris.

Mvh Roar

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010, 19:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Du har med andre ord aldri hørt et tredve år gammelt par med B&W-høyttalere, Roar? Mine DM 12 er helt merkelig "store".. :)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2010, 04:53 
Avlogget
Hovedmoderator
Brukerens avatar

Ja Karl gode poeng.....nesten så jeg får lyst til å prøve Carlsson her.....
Hva slags forsterkere passer disse best til?
Svarer ikke på vegne av Roar men av meg selv. Har til gode å høre virkelig gode BW.......beklager..
Har en Philips PU400 her Roar, hvilken stift mente du ble bra på denne? Stiten her er ikke bra for å si det sånn.....
Svenske høytalere ja..................
Oiiiiiiii......!!!!!!!!!!
Dahlquist hadde gode tidlig 80 tall, meget gode. Den ene trompet læreren min, Bo Nilson i Malmø hadde en TA300 med fire spesialbygde Dahlquist ca 20L i 79 og de låt veldig bra på akustisk musikk.Husker de enda............ og ikke minst Audio Pro mens de ble lagd i Sverige! AudioPro hadde også en meget god receiver den gang, Krantzberg vet vel alt om dette......Hvor er du Kjell? Kom og fortell! :)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2010, 09:16 
Avlogget

Carlsson går godt sammen med middels strømsterke og effektsterke forsterkere. De er ikke tungdrevne, men krever noe strøm for å spille godt. Typisk 20 - 30 watt med god strømforsyning. Jeg har spesielt god erfaring med NAD 3020 sammen med Carlsson. Det er akkurat som om det er en symbiotisk kombinasjon. De kan benyttes på typiske 70-tallsforsterkere men de kommer ikke helt til sin rett om det ikke er strømreserver nok. H 10 er for svak etter min erfaring. Mange fraråder rørforsterkere på Carlsson, men det er delte erfaringer med det.

Carlssonhøyttalere har en avslørende ren lyd og rett klangbalanse. Noen synes de klinger for lyst. Etter min erfaring er det andre ledd i avspillingskjeden som avsløres.

Gode høyttalere er konstruert for å gi lite refleksjoner og resonanser i kabinettet. Carlssonhøyttalere er i tillegg konstruert for å gi lite/ riktige refleksjoner i et vanlig oppholdsrom. Det er lett å høre.

Verd å prøve!

:tu:

Så har du Olle Mirch som konstruerte høyttalere etter omtrent samme ideer som Carlsson. De ble solgt under navnene Mirch og Expert på 70-tallet. Diskanten var som regel vendt mot taket i disse, om du husker. De var å se i brosjyrene til Expert på denne tiden. Det ligger noen slike perler i bruktsjappene og på loftene i Norge. Har desverre ikke hørt noen av disse.

Trodde Dahlquist var USA produsert, men de kjenner jeg enda mindre til.
Det står endel om disse på "www.faktiskt.se".

Sist endret av Karl den 23 Jul 2010, 10:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2010, 10:33 
Avlogget

Mulelid skrev:
Du har med andre ord aldri hørt et tredve år gammelt par med B&W-høyttalere, Roar? Mine DM 12 er helt merkelig "store".. :)

Nei de har jeg ikke hørt Mulla. Sikkert meget gode de du har.

Mvh Roar

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2010, 10:42 
Avlogget

Når det gjelder denne Philips pickupen så er 400,402II,412 meget gode. Særlig denne 412 nåla spiller meget godt.

Jeg skal gå over min 212 nå til høsten og skal sette den opp i hovedanlegget og høre hvordan den står seg i forhold til de andre jeg har. Regner med og få den opp og gå 100%.

Blir en liten ombyging i høla,slik at mine Carlsson får bakvegg.

Når det gjelder forsterkere så er det el 84 og el 34 som gjelder her høla mi. :D Særlig el 84 er rørtype som passer meg perfekt. Den organiske mellomtonen som de varter opp med er meget god. Den er dryppet med honning. :tu:

Mvh Roar

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2010, 12:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Roar: Helt korrekt!! Av og til går de så dypt i bassen at man lurer.........
:)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2010, 13:15 
Avlogget

Mulelid skrev:
Roar: Helt korrekt!! Av og til går de så dypt i bassen at man lurer.........
:)

Prøve og få deg et par Carlsson Mulla før prisene tar helt av. Er helt sikker på at de sitter godt hos deg.
Du er jo nevenyttig så et par restureringsprosjekter hadde vel passet deg.

Mvh Roar

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet