Hensikten med denne tråden er å få belyst en del påstander som tildels blir postet under gale tråder.Tandbergtråder har en tendens til å bli

ifisert,så her er riktig adresse nå.
For å begrense reportoaret litt så kan vi jo forsøke å holde oss til rack-TB,og til merkevaren både før og etter konkursen.
For å få seriøsiteten opp henstilles det til posterne om å forsøke å dokumentere mest mulig av hva som blir påstått,selv om subjektive meninger også er helt greit-naturligvis.
Linker til andre sider,testresultater,hva såkallte tunge aktører måtte mene,reparatører osv.Alt sånt vil være av interesse.
Ingen,absolutt ingen personfornærmelser vil bli tolerert.Det er KUN tilatt å gå etter sak.Hva man ev måtte mene om andre postere i tråden er ikke aktuellt å få på "trykk".
Bare så det er sagt på forhånd,så er det ingen motsetning i det å like gammelt Tandberg,og samtidig like mye annet.For egen regning har jeg funnet produkter fra flere andre produsenter fra samme tid med til dels like god lyd i,og for ikke å si,med mer trøkk i!-Men det er at selskapet var norsk,og at vi har et nært forhold til merket som er hovedgrunnen til den patriotiske tilnærmingen.Likevel kan ingen med vitende og vilje underslå at de på sitt beste var absolutt high-end ut i fra begrepets betydning i sin tid på enkelte produkter mens de ellers lå godt plassert i midten/og over på resten.Dette vurdert ut i fra lyd/pris/kvalitet/forhold til konkurrenter i samme segment.
For egen del kan jeg generellt si at jeg mener at jeg får mye for pengene ved å investere i et gammelt TB apparat.Selv om du må påregne en reparasjon vil du vanligvis komme gunstig ut i forhold til å kjøpe noe annet helt nytt til samme kostnad.Men så liker jeg også lydsignaturen.Sistnevnte gjelder kanskje spesiellt 3000 serien for min egen del.Når det gjelder perioden fra ca 70 til ca 80 så er spriket større i mine ører i alle fall.Kvalitetsmessig var de vanligvis på høyde,og delvis godt over sammenlignet med sine samtidige konkurrenter,men de hadde til dels stor variasjon i lydsignatur,med et hørbart skille mellom 75 til ca 77.Siste produkt jeg har greid å spore så langt med denTB lyden jeg liker best fra den "gamle" tiden,er TR 2055.Produsert såpass sent som 77.
Jeg kunne sikkert laget en hel avhandling av dette,men jeg regner med at det er vel så interessant med litt motbør,og andre innspill så jeg spiller herved ballen videre.
Jeg håper at vi for en gangs skyld kan klare å lage en informativ og seriøs TB tråd uten poengløse karakteristikker av motdebattantene.
Mvh Rune