Multiroom-lyd: alt du trenger å vite


Hvis du spør noen på gata om hva de forbinder med begrepet multiroom, vil en stor andel svare Sonos. På mange måter er de markedslederen, og det at til og med Ikea har lansert en serie med høyttalere i samarbeid med Sonos sier noe om hvor dominerende posisjon de har hatt.

Likevel skjer det mye i dette markedet nå, ikke minste med tanke på den økende populariteten til ulike digitale assistenter som Google Assistant og Amazon Alexa. Tidligere har det vært nødvendig å velge et økosystem, som da for eksempel Sonos, og bygge et system innenfor det. Hvis du nå velger en rimelig smart høyttalere som nav i systemet, kan du stå friere når du skal bygge opp et anlegg med lyd i mange rom. 

Fordelene med et multiroom-system

Noen lurer kanskje på hvorfor man i det hele tatt skal ha et multiroom-system. Som navnet tilsier er hovedegenskapen at du kan spille musikk i flere ulike rom, så hvis du bor på hybel er selvfølgelig nytten svært begrenset. Men forutsatt at du faktisk har flere rom som du vil kunne høre på musikk, radio eller podcaster i, er det flere fordeler med et multiroom-system:

-Sammenlignet med en eller flere bluetooth-høyttalere, som kanskje er det mest nærliggende alternativet, vil et multiroom-system være en mer stabil løsning. Høyttalerne står fast på sine plasser, tilkoblet strøm og trådløst nett.

-I og med at tilkoblingen til høyttalerne hovedsakelig ikke skjer via Bluetooth, er det mulig å sømløst ta med seg musikken fra et rom til et annet. Det gjør det dessuten enklere for flere brukere å styre systemet. Legg merke til at alt dette selvfølgelig avhenger av at tilkoblingen til systemet fungerer godt og at appen er brukervennlig. Det er faktorer som du definitivt bør sjekke før du kjøper.

-Når du har dine strømmetjenester, som Spotify eller Tidal, knyttet til selve høyttalersystemet trenger du ikke å tenke på hvilken enhet du er innlogget på eller bruker til å styre systemet.

En ulempe er at et system med multiroom-høyttalere generelt vil bli dyrere enn et tilsvarende antall enklere frittstående trådløse høyttalere. Det er prisen du betaler for en mer komplett løsning, samtidig som multiroom-høyttalere også overlag burde være av noe høyere kvalitet enn snittet av alle bluetooth-høyttalere.

Ulike produsenter og veier til målet

Som nevnt innledningsvis er det Sonos som de aller fleste assosierer med multiroom, men det finnes etter hvert mange aktører i markedet. Noen eksempler er giganten Samsung, men også spesialiserte merkevarer innenfor lyd – som Urbanears, Marshall og Harman Kardon.

I den prisklassen som mange av disse høyttalerne befinner seg, du må regne med å betale et par tusen for de minste modellene, er det absolutt å anbefale å høre på noen av de i butikk før du bestemmer deg. Hvis du skal gå for en av de mest kostbare modellene, som for eksempel en Sonos PLAY:5 eller tilsvarende, bør du definitivt høre på den før du bestemmer deg.

Du kan i utgangspunktet alltid begynne å bygge opp ditt system med bare en høyttaler, og så bygge ut med flere etter hvert. Hvis du for eksempel har bestemt deg for Sonos, kan det være lurt å kjøpe en modell først og prøve den ut i flere rom før du bestemmer deg for om du trenger noe større i et eller flere rom.

Til slutt må vi bare nevne alternativet med Google Home og tilsvarende. Det er mulig å lage såkalte «speaker groups» med disse, og hvis du allerede bruker Googles produkter i andre sammenhenger bør du definitivt ta en titt på dette alternativet.