Samspillet mellom musikkbransjen og e-sport


Ulike medier og uttrykksformer smelter sammen og påvirker hverandre over tid. Et spennende eksempel på et fenomen som har beveget seg mellom ulike kanaler, er den populære «floss» dansen. Den begynte som et dansetrinn som dukket opp i videoer på nett, for å så være med i en opptreden på Saturday Night Live med Katy Perry. Men det var først etter dette, når dansetrinnet fant veien til spillet Fortnite Battle Royale, som det virkelig fikk spredning blant ungdommer rundt om i verden.

Musikk spiller også en viktig rolle på nettkasinoer, i tillegg til BooCasino bonus og lydeffekter har spilleautomater og andre spill vel gjennomtenkt bakgrunnsmusikk. I noen tilfeller er selve temaet for spillet musikk, som i spilleautomatene Guns N’ Roses eller Elvis the King Lives. I andre spilleautomater kan musikken være med på å skape både en beroligende stemning, eller virkelig øke adrenalinnivået når du får noen spennende kombinasjoner.

Musikkens betydning i spill

Bakgrunnsmusikken i et spill har mye å si for spillopplevelsen. På samme måte som filmskapere bruker musikk for å formidle stemninger og bygge historier, er musikken i et dataspill definitivt en stor del av opplevelsen. I noen spill kan du interagere med musikken på en direkte måte. Vi tenker da ikke bare på rene «musikk-spill» som Guitar Hero, men i like stor grad på spill som Grand Theft Auto og andre spill der du for eksempel han velge mellom flere radiokanaler.

I dag lages musikken i store spillproduksjoner på en profesjonell måte, og noen ganger til og med sammen med etablerte artister. I videospillenes spede begynnelse var musikken noe som programmeren måtte prøve å skvise inn på begrenset plass sammen med de andre elementene i spillet. Dette hadde en stor innvirkning på den klassiske musikken vi assosierer med tidlige spill på både Nintendo, Sega og Commodore 64. Husk på at mange av de store artistene som er aktive i dag vokste opp med denne musikken.

Artister, plateselskap, spillutviklere og e-sport møtes

Det er delte meninger om hvorvidt musikk påvirker prestasjonene til idrettsutøvere, og det gjelder både i den fysiske verden og innenfor e-sport.

Noe som det ikke er delte meninger om, er at e-sport tar en alt større plass i underholdningsmarkedet. Det er også noe artister og plateselskap legger merke til. Utenfor miljøet er det kanskje ikke så mange som tenker på det, men i det stille er det etablert mange samarbeid.

Eksempel på artister som har investert i, eller samarbeider med, aktører innenfor e-sport er Imagine Dragons og Drake. Samtidig har også store plateselskap som Universal Music Group og strømmetjenester som Spotify etablert samarbeider for å nå publikum innenfor e-sport.

På den andre siden finner vi spillutviklere, som Blizzard, og aktører innenfor de ulike ligaene og seriene med e-sport. Disse er igjen kanskje ikke så kjente utenfor miljøet, men aktører som Riot Games, Vision Esports, ESL og Luminosity Gaming har etablert seg som viktige spillere i markedet.

På mange måter er dette en helt naturlig utvikling. Artister og plateselskap har tradisjonelt vært flinke til å følge trender, og etablere seg nye steder når det er nødvendig for å nå ut til nye grupper og markeder. For aktørene innenfor e-sport er det også en gunstig situasjon, da de både kan få økte inntekter gjennom samarbeid med musikkbransjen og samtidig knytte spillerne enda tettere til seg.