Trender som former fremtidens musikkindustri


Musikkindustrien er i konstant endring, det er alle enige om. Det er ikke bare selve musikken og det kunstnerlige uttrykket som endre seg, det skjer også store forandringer innenfor distribusjon av musikk.

Den tekniske utviklingen tvinger fram forandringer

I dag er det strømming som er den mest naturlige måten å konsumere musikk på. Dette skaper både utfordringer og muligheter for artister og plateselskap.

Det klassiske albumet blir mindre og mindre relevant. Det finnes selvfølgelig fortsatt noen som setter seg ned og hører på et album fra første til siste sang, også via strømmetjenester som Spotify. Likevel spiller album ikke noen stor rolle innenfor digital distribusjon, når brukeren kan skifte sang fritt mellom bokstavelig talt millioner av alternativer.

-Strømming overtar også rollen til tradisjonell radio. I Norge møtte radiokanalene ekstra utfordringer i forbindelse med overgangen til DAB, men det er bare en del av forklaringen. Det er i grunn bare i bilen som radioen holder stand, og der vil også nye løsninger for stemmestyring gjøre podcaster og strømmet musikk mye mer relevant.

-Fokuset på strømming har redusert inntektene fra salg av musikk. Det er åpenbart at artister og plateselskap får lavere inntekter fra strømming, sammenlignet med inntektene fra å selge milliontalls CD-er eller kassetter. Et resultat av dette er at artister også må finne andre inntektskilder, og live konserter vil bli viktigere og viktigere.

Maktbalansen mellom artister og plateselskap er i endring

Store forandringer i hvordan musikk distribueres medfører også at maktbalansen i markedet endrer seg. Den store taperen er uten tvil plateselskapene. De prøver fortsatt å holde seg relevante i markedet, men spørsmålet er om det virkelig finnes noen plass for aktører som Universal Music i fremtiden?

På mange måter kan denne utviklingen sammenlignes med hvordan for eksempel grossistleddet i dagligvaremarkedet har blitt presset fra kjedene – som i musikkens verden nå kan sies å være Spotify, Tidal, Apple og Google. Når det nå egentlig er Spotify og andre strømmetjenester som helt kontrollerer tilgangen til kundene, da svekkes plateselskapenes makt. På sikt vil det være interessant for både artister og strømmetjenester å samarbeide direkte. Det kan eventuelt eliminere plateselskapene helt.

Hva gjelder markedet for strømming av video har denne utviklingen allerede kommet langt, i og med at for eksempel Netflix og tv-tjenesten til Apple produserer sitt eget innhold. Det er ikke umulig at vi vil se noe som ligner på denne utviklingen også i markedet for musikk. Likevel er de to bransjene ikke helt like. De individuelle artistene har større makt i musikkmarkedet, at selskaper lager sine egne grupper hører til unntakene. Dette gjør at det er noe vanskeligere for selskaper som Spotify å bare «bestille» artister og musikk, sammenlignet med hvordan Netflix kan bestille serier og filmer.

En optimistisk tilnærming til denne utviklingen, er å tenke seg at dette vil åpne opp for at artister kan styre sin egen distribusjon og ta kontrollen over sin egen musikk. Det finnes markedsplasser for musikk der artistene får en større andel av inntektene, men det er de store aktørene som Spotify og Tidal som dominerer markedet. Forhåpentligvis vil det skje mye spennende på dette området, slik at artistene får mer anerkjennelse for musikken sin.